Kaleman peruskoulussa Tansaniassa joka kuudes oppilas on vammainen. Koulu on hieno esimerkki siitä, miten asenteet vammaisia lapsia kohtaan ovat muuttumassa myönteisemmiksi.
– Aiemmin vammaiset lapset pääsivät harvoin kouluun. Heitä ei aina pidetty kelvollisina tai kykenevinä oppimaan, kertoo Kaleman koulun rehtori Mariam Abdallah Kondo.
Koulu sijaitsee Kasulussassa Luoteis-Tansaniassa, lähellä Kigoman kaupunkia ja Tanganjika-järveä. Järven länsirannalta alkaa Kongon demokraattinen tasavalta ja pohjoispuolella sijaitsee Burundi.
Kaleman koulussa opiskelee 349 lasta, joista 57 on vammaisia – se on noin 16 prosenttia oppilaista. Vertailun vuoksi koko Tansaniassa vammaisia lapsia ja nuoria oli vuonna 2021 noin 2,3 prosenttia.
Rehtorin mukaan vammaiset oppilaat kuuluvat kouluyhteisöön siinä missä muutkin.
– Emme voi jättää heitä huomiotta. Heillä on oikeus kuulua joukkoon ja kokea olevansa osa ryhmää. He tarvitsevat rakkautta ja toisten lasten seuraa, hän sanoo.


– Kotona lapset eivät oppisi eivätkä kehittyisi samalla tavalla. Esikoulusta lähtien he oppivat tärkeitä perusasioita: peseytymistä, vaatteiden puhdistamista ja vaikkapa sadeveden keräämistä kasveille kuivina kausina kaivamalla kuoppia maahan.
Työ vammaisten lasten oikeuksien puolesta tuo tulosta
Kaleman koulu on esimerkki huomattavasta asennemuutoksesta, joka on tapahtunut Tansaniassa vuosien määrätietoisen työn seurauksena. Fida tekee yhteistyötä Tansanian vapaan helluntaikirkon (FPCT), valtion sekä opettajien ja vanhempainyhdistysten kanssa, jotta vammaisten lasten oikeudet toteutuisivat.
Fidan kehitysyhteistyöhön kuuluva Tunandoto-maaohjelma (suomeksi ”Meillä on unelma”) on lisännyt tietoisuutta yhteisöissä ja edistänyt vammaisten henkilöiden oikeuksia myös lainsäädännön tasolla. Tulokset ovat selviä: yhä useampi vammainen lapsi pääsee kouluun.
Fidan ja FPCT:n tekemän työn tuloksena monet alakoulut jo mahdollistavat osallistavaa opetusta ja tiloja vammaisille lapsille. Haasteena on kuitenkin, että inklusiivinen opetus ulottuisi myös peruskoulun jälkeen koko koulutusjärjestelmään – myös ammatillisiin oppilaitoksiin.
Työtä tuetaan Suomen kehitysyhteistyövaroin.



