Siirry sisältöön

Yhteinen maailma

Tervetuloa oppimaan maailmasta, ihmisoikeuksista, kehitysyhteistyöstä ja auttamisesta!

Kaksi lasta seisoo hiekkaisella pihamaalla ja katsoo hymyillen kohti kameraa. Vähän taaempana kolmas lapsi katselee mietteliään näköisenä toisaalle.

Yhteinen maailma -tehtävät

Ohjeita oppilaalle

Yhteinen maailma on globaalikasvatuksen tehtäväkokonaisuus, jota voit hyödyntää itsenäiseen opiskeluun. Tehtävien vaikeustaso on merkitty tähdillä. Yhden tähden tehtävät ovat helpoimpia, kahden tähden tehtävissä on vähän enemmän haastetta, ja kolmen tähden tehtävät ovat haastavimpia.

Tee ja palauta tehtävät opettajalta saamasi ohjeen mukaan.

Mukavia oppimishetkiä!

Ohjeita opettajalle

Yhteinen maailma -tehtäväkokonaisuus sopii hyvin alakoululaisille, intro ja kolmen tähden tehtävä myös yläkoulun puolelle.

Eritasoisten tehtävien tarkoitus on mahdollistaa materiaalin käyttö eriyttäen eri-ikäisten ja -tasoisten oppijoiden kanssa. Kaikki voivat aloittaa yhden tähden tehtävästä, ja jos se sujuu helposti, jatkaa seuraavaan tasoon. Tehtävät toimivat kuitenkin hyvin myös yksittäin. Yhden ja kahden tähden tehtävät on pyritty tekemään niin, että niistä voi suoriutua annetuilla tiedoilla. Kolmen tähden tehtävät ovat haastavia, ne edellyttävät omaa pohdintaa ja niissä tietoa voi joutua etsimään myös muualta.

Jos haluat oppilaan palauttavan tehtävät, ohjeista palauttamistavasta. Kirjoitustehtävien kohdalla voi halutessaan ohjeistaa myös merkkimäärän. Suurin osa kirjoitustehtävistä on pohdintatehtäviä, joihin ei ole oikeita tai vääriä vastauksia. Ne voi hyvin tehdä myös kevyemmin porukalla yhdessä keskustellen. Osan tehtävistä (sanapiilo ja aukkotehtävä) oppilas tekee sivustolla ja saa heti palautteen. Jos haluat dokumentoinnin näistä tehtävistä, on paras tapa pyytää kuva tehdystä tehtävästä. Tehtävät on ladattavissa myös tehtävämonisteena (PDF-tiedosto), jos jollekin oppilaalle toimii paremmin tehdä tehtävät paperille.

Toivottavasti materiaaleista on hyötyä työssäsi! Voit lähettää palautetta osoitteeseen globaalikasvatus@fida.fi.

P.S. Hyödynnä myös Fidan tarjoama mahdollisuus kutsua työntekijä kehitysyhteistyökentältä luokkaasi etävierailulle.

Intro

Lue runo.

Sinun ihosi on erivärinen
Mutta silmäsi loistavat niin kuin minunkin
Sinun ruokasi maistuu erilaiselta
Mutta nälkä sinun vatsassasi tuntuu ihan samalta kuin minunkin
Sinun äidilläsi on erilaiset vaatteet
Mutta hän peittelee sinut nukkumaan illalla samanlaisella rakkaudella kuin minunkin äitini
En ymmärrä kieltä, jota puhut
Mutta jos en olisi koskaan kuullut oman maani kieltä, en ymmärtäisi sitäkään

Ja jos sinä kirjoittaisit tämän runon
Erilainen olisinkin minä
Se olisi minun ihoni, joka olisi erivärinen
Minun ruokani, joka maistuisi erilaiselta
Minun äitini vaatteet, jotka näyttäisivät vierailta
Minun kieleni, joka kuulostaisi hassulta

Ja nyt, kun katson sinua
Näen, että hymyilet niin kuin minäkin
Meitä yhdistävät hymy ja kyyneleet
Meillä molemmilla on sydän, joka tuntee

Tehtävät

Tehtävä 1 ⭐️

a)  Keksi otsikko äsken lukemallesi runolle.

b) Nämä kuva ovat Irakista Kazakanin kylästä. Katso kuvia ja kuvittele, miltä vastaava tilanne näyttäisi omassa koulussasi. Mitkä asiat kuvissa ovat samanlaisia omassa kouluarjessasi?

Lapset hyppivät hyppynarua taustalla näkyvän rakennuksen pihamaalla.,
Lapset pelaavat jalkapalloa taustalla näkyvän rakennuksen pihamaalla. Osalla lapsista on sininen liivi, osalla punainen.
Joukko poikia seisoo rivissä taustalla näkyvän rakennuksen pihamaalla.
Seitsemän tyttöä seisoo hymyillen luokkahuoneessa. Neljällä tytöistä on päässään valkoinen huivi.

Tehtävä 2 ⭐️⭐️

Tee kaverin kanssa.

a) Soita kaverille tai juttele muuten, ja yrittäkää löytää mahdollisimman paljon asioita, jotka ovat teille yhteisiä. Molemmat sanovat vuorotellen lauseita itsestään ja elämästään, ja toinen vastaa, onko asia hänen kohdallaan samalla tavalla. Jokaisesta yhteisestä asiasta saatte pisteen. Kirjatkaa pisteet ylös.

Esimerkki:
– Minulla on jalassa sukat.
– Niin minullakin.

1 piste 🙂

– Minä osaan puhua espanjaa.
– Minä en.

Ei pistettä 🙁

Jos asia on eri tavalla, mutta osaatte etsiä yhteisen nimittäjän, saatte tähtimerkin.

Esimerkki:
– Minulla on jalassa siniset sukat.
– Minulla ei, sukkani ovat vihreät.
– Meillä molemmilla on jalassa sukat.

Saatte tähtimerkin!

– Minä osaan puhua espanjaa.
– Minä en, mutta osaan puhua englantia.
– Me molemmat osaamme puhua jotakin vierasta kieltä.

Saatte tähtimerkin!

Jatkakaa vähintään 5 minuuttia ja laskekaa, montako pistettä ja tähtimerkkiä saitte.

b) Äskeisessä tehtävässä pohditte, mikä on sinulle ja kaverillesi yhteistä. Nyt mietitään erilaisuutta.

Jutelkaa yhdessä, miltä tuntuisi, jos sinulla olisi ystävänä kopio itsestäsi. Se ei tietenkään ole mahdollista, koska jokainen ihminen on ainutlaatuinen, mutta tämä mielikuvitusleikki auttaa meitä huomaamaan, että kaipaamme ympärillemme sekä samankaltaisuutta että erilaisuutta.

Pohdi hetki, mitkä asiat sinussa ja kaverissasi ovat erilaisia. Kerro sitten kaverillesi kolme asiaa, joista pidät hänessä. Valitse ainakin yksi asia, joka teissä on erilaista.

c) Kuvitelkaa, että joudutte yhdessä autiolle saarelle. Miksi pärjäisitte yhdessä paremmin kuin yksin? Kirjoittakaa tai piirtäkää vähintään kolme asiaa.

Tehtävä 3 ⭐️⭐️⭐️

Kaikki ihmiset ovat yhtä arvokkaita, mutta kaikilla ei ole samoja mahdollisuuksia. Kun kriisi iskee, se koettelee usein rankimmin niitä, jotka jo muutenkin ovat vaikeassa asemassa.

Kuuntele podcast, jossa Fidan työntekijät kertovat, millaista on arki Tansaniassa, Jordaniassa ja Ugandassa maaliskuussa 2020, kun koronavirus leviää maailmalla.

Sisältöä ei voida näyttää.

Tee lista, miten sinun lähipiirissäsi (kotona, koulussa, Suomessa) on varauduttu koronaepidemiaan ja pyritty estämään viruksen leviäminen. Käy sitten lista läpi ja kirjoita jokaisen asian kohdalle, mitä sen toimenpiteen tekeminen edellyttää.

Esimerkiksi:

Pestään kädet usein.  ⇒  Mitä ihminen tarvitsee pestäkseen kädet?  ⇒  Saippuaa, puhdasta vettä

Millaisia ajatuksia tämä sinussa herättää? Kenellä on mielestäsi parhaimmat/heikoimmat edellytykset selvitä koronan kaltaisista uhkista?