Tervetuloa oppimaan maailmasta, ihmisoikeuksista, kehitysyhteistyöstä ja auttamisesta!
Yhteinen maailma on globaalikasvatuksen tehtäväkokonaisuus, jota voit hyödyntää itsenäiseen opiskeluun. Tehtävien vaikeustaso on merkitty tähdillä. Yhden tähden tehtävät ovat helpoimpia, kahden tähden tehtävissä on vähän enemmän haastetta, ja kolmen tähden tehtävät ovat haastavimpia.
Tee ja palauta tehtävät opettajalta saamasi ohjeen mukaan.
Mukavia oppimishetkiä!
Yhteinen maailma -tehtäväkokonaisuus sopii hyvin alakoululaisille, intro ja kolmen tähden tehtävä myös yläkoulun puolelle.
Eritasoisten tehtävien tarkoitus on mahdollistaa materiaalin käyttö eriyttäen eri-ikäisten ja -tasoisten oppijoiden kanssa. Kaikki voivat aloittaa yhden tähden tehtävästä, ja jos se sujuu helposti, jatkaa seuraavaan tasoon. Tehtävät toimivat kuitenkin hyvin myös yksittäin. Yhden ja kahden tähden tehtävät on pyritty tekemään niin, että niistä voi suoriutua annetuilla tiedoilla. Kolmen tähden tehtävät ovat haastavia, ne edellyttävät omaa pohdintaa ja niissä tietoa voi joutua etsimään myös muualta.
Jos haluat oppilaan palauttavan tehtävät, ohjeista palauttamistavasta. Kirjoitustehtävien kohdalla voi halutessaan ohjeistaa myös merkkimäärän. Suurin osa kirjoitustehtävistä on pohdintatehtäviä, joihin ei ole oikeita tai vääriä vastauksia. Ne voi hyvin tehdä myös kevyemmin porukalla yhdessä keskustellen. Osan tehtävistä (sanapiilo ja aukkotehtävä) oppilas tekee sivustolla ja saa heti palautteen. Jos haluat dokumentoinnin näistä tehtävistä, on paras tapa pyytää kuva tehdystä tehtävästä. Tehtävät on ladattavissa myös tehtävämonisteena (PDF-tiedosto), jos jollekin oppilaalle toimii paremmin tehdä tehtävät paperille.
Toivottavasti materiaaleista on hyötyä työssäsi! Voit lähettää palautetta osoitteeseen globaalikasvatus@fida.fi.
P.S. Hyödynnä myös Fidan tarjoama mahdollisuus kutsua työntekijä kehitysyhteistyökentältä luokkaasi etävierailulle.
Lue runo.
Sinun ihosi on erivärinenMutta silmäsi loistavat niin kuin minunkinSinun ruokasi maistuu erilaiseltaMutta nälkä sinun vatsassasi tuntuu ihan samalta kuin minunkinSinun äidilläsi on erilaiset vaatteetMutta hän peittelee sinut nukkumaan illalla samanlaisella rakkaudella kuin minunkin äitiniEn ymmärrä kieltä, jota puhutMutta jos en olisi koskaan kuullut oman maani kieltä, en ymmärtäisi sitäkään
Ja jos sinä kirjoittaisit tämän runonErilainen olisinkin minäSe olisi minun ihoni, joka olisi erivärinenMinun ruokani, joka maistuisi erilaiseltaMinun äitini vaatteet, jotka näyttäisivät vierailtaMinun kieleni, joka kuulostaisi hassulta
Ja nyt, kun katson sinuaNäen, että hymyilet niin kuin minäkinMeitä yhdistävät hymy ja kyyneleetMeillä molemmilla on sydän, joka tuntee
a) Keksi otsikko äsken lukemallesi runolle.
b) Nämä kuva ovat Irakista Kazakanin kylästä. Katso kuvia ja kuvittele, miltä vastaava tilanne näyttäisi omassa koulussasi. Mitkä asiat kuvissa ovat samanlaisia omassa kouluarjessasi?
Tee kaverin kanssa.
a) Soita kaverille tai juttele muuten, ja yrittäkää löytää mahdollisimman paljon asioita, jotka ovat teille yhteisiä. Molemmat sanovat vuorotellen lauseita itsestään ja elämästään, ja toinen vastaa, onko asia hänen kohdallaan samalla tavalla. Jokaisesta yhteisestä asiasta saatte pisteen. Kirjatkaa pisteet ylös.
Esimerkki:– Minulla on jalassa sukat.– Niin minullakin.
1 piste 🙂
– Minä osaan puhua espanjaa.– Minä en.
Ei pistettä 🙁
…
Jos asia on eri tavalla, mutta osaatte etsiä yhteisen nimittäjän, saatte tähtimerkin.
Esimerkki:– Minulla on jalassa siniset sukat.– Minulla ei, sukkani ovat vihreät.– Meillä molemmilla on jalassa sukat.
Saatte tähtimerkin!
– Minä osaan puhua espanjaa.– Minä en, mutta osaan puhua englantia.– Me molemmat osaamme puhua jotakin vierasta kieltä.
Jatkakaa vähintään 5 minuuttia ja laskekaa, montako pistettä ja tähtimerkkiä saitte.
b) Äskeisessä tehtävässä pohditte, mikä on sinulle ja kaverillesi yhteistä. Nyt mietitään erilaisuutta.
Jutelkaa yhdessä, miltä tuntuisi, jos sinulla olisi ystävänä kopio itsestäsi. Se ei tietenkään ole mahdollista, koska jokainen ihminen on ainutlaatuinen, mutta tämä mielikuvitusleikki auttaa meitä huomaamaan, että kaipaamme ympärillemme sekä samankaltaisuutta että erilaisuutta.
Pohdi hetki, mitkä asiat sinussa ja kaverissasi ovat erilaisia. Kerro sitten kaverillesi kolme asiaa, joista pidät hänessä. Valitse ainakin yksi asia, joka teissä on erilaista.
c) Kuvitelkaa, että joudutte yhdessä autiolle saarelle. Miksi pärjäisitte yhdessä paremmin kuin yksin? Kirjoittakaa tai piirtäkää vähintään kolme asiaa.
Kaikki ihmiset ovat yhtä arvokkaita, mutta kaikilla ei ole samoja mahdollisuuksia. Kun kriisi iskee, se koettelee usein rankimmin niitä, jotka jo muutenkin ovat vaikeassa asemassa.
Kuuntele podcast, jossa Fidan työntekijät kertovat, millaista on arki Tansaniassa, Jordaniassa ja Ugandassa maaliskuussa 2020, kun koronavirus leviää maailmalla.
Sisältöä ei voida näyttää.
Tee lista, miten sinun lähipiirissäsi (kotona, koulussa, Suomessa) on varauduttu koronaepidemiaan ja pyritty estämään viruksen leviäminen. Käy sitten lista läpi ja kirjoita jokaisen asian kohdalle, mitä sen toimenpiteen tekeminen edellyttää.
Esimerkiksi:
Pestään kädet usein. ⇒ Mitä ihminen tarvitsee pestäkseen kädet? ⇒ Saippuaa, puhdasta vettä
Millaisia ajatuksia tämä sinussa herättää? Kenellä on mielestäsi parhaimmat/heikoimmat edellytykset selvitä koronan kaltaisista uhkista?