Vårt arbete ger resultat
Läs om de hållbara effekterna av vårt arbete.
Läs om de hållbara effekterna av vårt arbete.
siffror från vårt arbete
År 2023 kommer nästan 1.000 småföretag att ha skapats i våra verksamhetsländer som ett resultat av vårt arbete.
I länder som Burundi, Tanzania och Kenya har många startat egna företag efter att ha fått utbildning i entreprenörskap, särskilt med hjälp av hantverkskunskaper som sömnad.
I Nepal och Bhutan har vi förbättrat jordbruksfärdigheterna hos familjer på landsbygden, till exempel genom att lära ut ekologisk odling.
Krishna Bist från Nepal och hennes man Govind är ett exempel på bönder som försörjer sig på getuppfödning. De deltog i en kurs i entreprenörskap i Kailar-regionen och började sedan föda upp och sälja getter.
– Tidigare var vi ekonomiskt beroende av andra, men det är vi inte längre”, säger Krishna Bist.
Den förbättrade ekonomin har också gynnat deras barn.
– Vi använde inkomsterna från getförsäljningen till att leva på och till att utbilda våra barn. Nu är en av våra söner ingenjör och den andre studerar för att få en kandidatexamen.
Att starta småföretag höjer familjernas levnadsstandard, förbättrar kosthållningen och gör det möjligt för barnen att gå i skolan.
På lång sikt kommer den ökade levnadsstandarden att bidra till hela samhällets utveckling och bryta fattigdomscykeln.
Företag som startas av personer med funktionsnedsättning hjälper dem också att lyfta sig själva ur fattigdom och förändrar samhällets attityder till funktionsnedsättning.
Spar- och lånegrupper, eller table-banking-grupper, uppmuntrar till sparande och gör små lån tillgängliga för dem som annars inte skulle kunna få ett lån.
Föreningarna är grupper om 8-25 personer vars medlemmar först bidrar med sina egna medel till en gemensam pott. Deltagarna kan sedan ta lån från den ackumulerade fonden, som återbetalas med ränta. Kapitalet, som för många människor i till exempel Demokratiska Republiken Kongo annars inte skulle vara tillgängligt, kan användas för en mängd olika ändamål.
I Kongo, i byn Kalenge i Tanganyika-provinsen, finns det en bordsbankgrupp som heter Umoja Ngufu.
En av gruppens medlemmar, Birgitte, använde lånefaciliteten för att finansiera en viktig sak:
– Jag byggde mitt eget hus med hjälp av gruppens besparingar, säger Birgitte.
Tack vare Fidas arbete har allt fler barn med funktionsnedsättning möjlighet att gå i skolan och lära sig i en trygg miljö. Under åren har många skolor gjort förändringar för att förbättra tillgängligheten och lärare har fått utbildning för att kunna stödja barn med funktionsnedsättning.
Som ett resultat av vårt arbete har många familjer och samhällen förändrat sina attityder och förståelsen för rättigheterna för barn med funktionsnedsättning har ökat.
Dessutom har många barn fått hjälpmedel, till exempel rullstolar, så att de kan gå i skolan. Inkluderande utbildning har gjort det möjligt för allt fler barn med funktionsnedsättning att delta i och dra nytta av utbildning på lika villkor som andra.
Abayo från Burundi arbetar med att bryta ner de fördomar som barn med hörselnedsättning möter. Fida har stöttat teckenspråksundervisning i Gitega-regionen. Abayo behövde lite stöd för att komma igång med sin inlärning.
– Abayo brukade vara rastlös, men nu visar hans beteende alla i vårt samhälle att personer med hörselnedsättning kan lära sig”, säger pojkens mormor.
I Burundi utbildades mer än 350 lärare i undervisningsmetoder som inkluderar personer med funktionsnedsättning under 2022.
I början av 2000-talet levde den romska befolkningen i Kiseljak i Bosnien i extrem fattigdom, utan vatten, elektricitet och grundläggande rättigheter. 60 procent av barnen gick inte i skolan, barnäktenskap var vanligt och tiggeri var den vanligaste försörjningen.
Fida började arbeta med barns utbildning i Kiseljak 2005, tillsammans med den evangeliska kyrkan i Tuzla. Elvira Kušljugić-Bijelić, som är samordnare för det romska arbetet, säger att efter cirka 10 års arbete i Kiseljak började resultaten visa sig. Det fanns en ny generation som hade gått i skolan och ville vara med och förändra sitt samhälle. Detta gick inte skolan, socialarbetarna och andra myndigheter obemärkt förbi.
– Vi och effekterna av vårt arbete började uppskattas och många officiella organ bad oss att dela våra arbetserfarenheter, säger Elvira.
För några år sedan inrättades ett samhällscenter i Kiseljak, där stadens tjänstemän och Fida-projektets experter arbetar tillsammans för den romska befolkningen. Elvira beskriver den nuvarande situationen i Kiseljak:
– Många familjer har minst en medlem som arbetar eller är småföretagare. Alla barn i byn går i grundskolan och allt fler fortsätter sina studier, vilket är en välkommen utveckling, särskilt för flickor, eftersom antalet tidiga äktenskap minskar i takt med att de fortsätter sina studier.
Mödrarna deltar aktivt i aktiviteter som olika utbildningskurser.
– Varje dag arbetar vi för att förbättra romernas levnadsvillkor. Problemen med el och vatten minskar och problemen med avlopp håller på att åtgärdas. Detta kommer att ytterligare minska antalet smittsamma sjukdomar i samhället.
– Vi kan säga att vi i Kiseljak skriver en historia med ett lyckligt slut.
Poljice i Tuzla, Bosnien är ett romskt samhälle där människor praktiskt taget lever ur hand i mun. 30% av byns invånare försörjer sig på att samla in metallskrot, medan resten samlar in mindre återvinningsbara material eller går och tigger.
Skolor, affärer och hälsovård är svåra att nå.
När Eldina Grabovic från Evangeliska kyrkan i Tuzla kommer till byn för att driva en klubb springer barnen för att träffa henne. Barnen är ivriga att få se vad de kan göra tillsammans. De tycker om att rita, leka och pyssla. Eldina tror att barnen också uppskattar den kärleksfulla atmosfären i klubbarna.
Med stöd av Fidas faddrar får skolbarnen i Poljice kläder, skolmåltider, skolmaterial och skjuts till skolan. Samtidigt övervakas deras skolprestationer och de får läxhjälp. Eldina säger att resultatet av det arbete som inleddes för tre år sedan redan är synligt.
– Alla barn i byn har redan börjat i grundskolan. De får bra betyg och gör framsteg i sina studier.