Siirry sisältöön

Dataskyddsbeskrivning

Vi uppdaterar dataskyddsbeskrivningen vid behov. Kolla regelbundet den senaste versionen på vår webbplats.

Fida International, dataskyddsbeskrivning för kundregister

Datum: 9.12.2024
 
 1. REGISTERANSVARIG
Fida International rf, FO-nummer 0280613-9, Tulppatie 20, 00880 Helsingfors.
 
2. KONTAKTPERSON FÖR FRÅGOR OM REGISTRERINGAR
Kontaktperson: Anna Eronen, växel 010 505 7777.
 
3. REGISTRETS NAMN
Fidas kundregister
 
4. SYFTET OCH GRUNDEN FÖR BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER
Huvudgrunden för behandling av personuppgifter är kundförhållandet mellan kunden (donator, stödperson, lojalitetskund eller medlem) och Fida International rf (Fida), baserat på kundens samtycke, uppdrag, avtal eller annan relevant anknytning. Kundförhållandet börjar exempelvis vid donationer, registrering som lojalitetskund eller medlem, prenumeration på nyhetsbrev eller material samt deltagande i tävlingar, utlottningar, utbildningar eller Fida Short-praktikprogrammet.

 Personuppgifter kan behandlas för följande ändamål:

  • Hantering, genomförande, utveckling och övervakning av kundförhållandet, kundservice och tillhörande kommunikation och marknadsföring.
  • Analys, segmentering och rapportering av kundförhållanden, genomförande av lojalitetsprogram och andra ändamål relaterade till utvecklingen av Fidas verksamhet.
  • Insamling och hantering av kundfeedback och kundnöjdhetsdata.
  • Genomförande av marknadsundersökningar och opinionsundersökningar.

    Som en del av behandlingen av personuppgifter i kundregistret kan Fida använda sig av profilering. Profilering sker genom att skapa ett kund-ID för registrerade personer, vilket möjliggör kombination av information som uppstår vid användning av olika tjänster. Denna profil kan sedan jämföras med profiler skapade för andra registrerade personer. Syftet med profileringen är att analysera efterfrågan på tjänster och kundbeteende samt att gruppera och rikta marknadsföring till olika kundsegment. Behandlingsuppgifter kan överlåtas till externa tjänsteleverantörer i enlighet med dataskyddslagstiftningen och dess begränsningar.

5. REGISTRETS INNEHÅLL

Kundregistret omfattar följande grupper:

  • Donatorer och stödpersoner
  • Prenumeranter (Fida-tidningen, nyhetsbrev, materialbeställare)
  • Lojalitetskunder hos Fida secondhand och kunder som donerar varor via hämtservice
  • Medlemmar och stödjande medlemmar i Fida rf
  • Namn, kundnummer, postadress, telefonnummer, e-postadress och andra nödvändiga kontaktuppgifter.

Följande typer av information kan lagras om registrerade personer:

  • Användnings- och inköpsdata, donationsinformation, giltighet för lojalitetsprogram samt data om genomförd marknadsföring och kommunikation via olika kanaler, såsom webbtjänster.
  • Feedback och ytterligare information som den registrerade själv har lämnat, till exempel önskemål om kundrelationer, intressen eller andra liknande uppgifter.
  • Använda tjänster och betalningsinformation.
  • Samtycken, begränsningar och andra val.
  • Övrig information relaterad till kundrelationen, till exempel data om användning av webbplatser som IP-adresser, tidpunkter för besök, besökta sidor, webbläsartyper och ursprungsadresser. Mer information om tekniken och rutinerna för datainsamling på vår webbplats finns här: https://fida.fi/sv/cookies/  
  • Data om behandling, såsom registreringsdatum och informationskälla.

6. LAGRINGSPERIOD FÖR PERSONUPPGIFTER


Fida lagrar personuppgifter i kundregistret så länge kundrelationen eller annan anknytning mellan den registrerade och Fida anses pågå.

Betalningsinformation som ingår i bokföringen sparas enligt bokföringslagen.
Fida International rf har rätt att avsluta en lojalitetskunds medlemskap i Fida secondhand om inga köp registreras på lojalitetskortet inom en tvåårsperiod (24 månader).
 

7. REGELMÄSSIGA INFORMATIONSKÄLLOR

Information samlas främst in från följande källor:

  • Uppgifter som den registrerade själv lämnat (elektroniska och pappersformulär, e-post, sociala medier, avtal) samt händelser kopplade till den registrerades kundrelation, tjänsteanvändning, transaktioner och donationer.
  • Identifierings-, verifierings-, adress-, uppdaterings- eller kreditupplysningskällor, såsom det finska Befolkningsregistercentralens system och andra välkända system.
  • Registret kan också kompletteras med information från andra Fida-partners, till exempel föreningsmedlemmar eller församlingar.

    8. REGELMÄSSIG ÖVERLÅTELSE AV UPPGIFTER OCH ÖVERFÖRING AV DATA UTANFÖR EU/EES

    Uppgifter överlåts för de syften som beskrivs i avsnitt 4 i denna dataskyddsbeskrivning och eventuellt till andra Fida-register, dock alltid i enlighet med dataskyddslagstiftningen och dess begränsningar.

    Kunduppgifter överlåts inte utanför de parter som deltar i produktionen, utvecklingen eller underhållet av tjänster och kommunikation för Fida utan avtal, separat samtycke och/eller specifika lagstadgade krav.

    Regelmässiga tjänsteleverantörer inkluderar Salesforce Inc., Arena Interactive Oy, Keuruun Laatupaino, Elisa Oyj, Posti Oy, Laine Direct, Solteq Oyj, Sunduka Oy och Zoined Oy.

    Kunduppgifter kan överföras utanför EU/EES i enlighet med dataskyddslagstiftningen och dess begränsningar. Överföring av data sker enligt avtal mellan kunden och Fida.

    9. BESKRIVNING AV REGISTRETS SKYDDSÅTGÄRDER

    Fysiskt material lagras i låsta utrymmen som endast behöriga personer har tillträde till. Digitalt material är tillgängligt endast för behöriga medarbetare eller partners med personliga användarnamn och lösenord. Behörighetsnivåerna är olika, och varje användare ges tillgång baserat på behov, men så begränsad som möjligt för att utföra sina arbetsuppgifter.

    10. DEN REGISTRERADES RÄTT ATT INVÄNDA MOT BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER OCH DIREKTMARKNADSFÖRING

    Den registrerade har rätt att invända mot profilering och andra behandlingar av sina personuppgifter i den mån dessa baseras på kundrelationen mellan den registrerade och Fida. Invändningar görs enligt anvisningarna i avsnitt 13 i denna beskrivning.

    Den registrerade ska i sin begäran specificera den särskilda situation som ligger till grund för invändningen. Fida kan neka en begäran om invändning om lagstadgade grunder föreligger.

    Den registrerade kan ge eller återkalla samtycken för direktmarknadsföring, inklusive profilering i marknadsföringssyfte, för olika kanaler.

    11. ANDRA RÄTTIGHETER I SAMBAND MED BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

    11.1 Rätt att få tillgång till uppgifter (registerutdrag)
    Den registrerade har rätt att få veta vilka uppgifter om denne som lagras i Fidas kundregister. Begäran om registerutdrag görs enligt anvisningarna i avsnitt 13. Rätten kan nekas på lagstadgade grunder.

    11.2 Rätt att begära rättelse, radering eller begränsning av behandling
    Den registrerade har rätt att utan dröjsmål rätta, radera eller komplettera felaktiga, onödiga eller föråldrade uppgifter. Begäran om rättelse görs enligt anvisningarna i avsnitt 13.

    11.3 Rätt till dataportabilitet
    Den registrerade har rätt att få ut sina uppgifter i ett maskinläsbart format och överföra dem till en annan registeransvarig, om uppgifterna behandlas baserat på samtycke eller avtal.

    11.4 Rätt att lämna in klagomål till tillsynsmyndighet
    Den registrerade har rätt att lämna in klagomål till behörig tillsynsmyndighet (t.ex. dataskyddsombud) om Fida inte har följt tillämpliga dataskyddsbestämmelser.

    11.5 Rätt att återkalla samtycke
    Om personuppgifter behandlas med den registrerades samtycke har denne rätt att återkalla sitt samtycke enligt anvisningarna i avsnitt 12.

    12. KONTAKT
    För frågor om behandling av personuppgifter eller för att utöva sina rättigheter ska den registrerade kontakta Fidas kundtjänst på telefon 010 505 7777, via e-post på fida@fida.fi eller per post:
    Fida International rf / Kundtjänst, Tulppatie 20, 00880 Helsingfors.

    Fida kan vid behov be den registrerade att specificera sin begäran skriftligen och styrka sin identitet innan några ytterligare åtgärder vidtas.